• / Новини /
  • Оподаткування ІТ-галузі. «Червоні полоси», за які краще не заходити

05.05.2020 7:46

0

Оподаткування ІТ-галузі. «Червоні полоси», за які краще не заходити

Стаття юридичної компанії “Shablin Consulting” для авторитетного інтернет-ресурса AIN.UA.

 

Український ІТ-бізнес сам себе зробив. Ніхто не опікувався його розвитком та підтримкою. Але він зростав. Такий код.

ІТ-індустрія може пишатися експортними можливостями. У 2019 році продажі ІТ-послуг за кордон зросли на 15 % проти попереднього року. В абсолютних цифрах наші ІТ-фахівці заробили 2,43 млрд дол. США (дані Держстату).

Але це гірше, ніж у попередніх періодах, коли галузь додавала по 25–30 % щорічно.

Щоб не руйнувати розвиток, не можна допускати податкового «хамства» до ІТ-галузі. Небезпечно заганяти її в податковий кут. ІТ-індустрія відноситься до категорії «мобільних платників податків». Вони не прив’язані до певної території та можуть швидко змінювати податкові юрисдикції.

Можливо, уряд не помічає, але у світі вже йдуть «податкові війни» між державами саме за таких платників.

Далі до реалій.

Податкові пастки для ІТ-компаній

Найчастіше донарахування податків та штрафи до ІТ-компаній застосовуються у зв’язку з підозрою податківців у проведенні безтоварних операцій.

Це такі операції, яких фактично не було, але платники податків показують у податковій звітності витрати за ними для того, щоб знизити податкове навантаження та оготівкувати (вивести) кошти.

Наприклад, укладається фіктивний договір про купівлю послуг із фірмою-одноденкою, зареєстрованою на підставну особу. Гроші, які перераховуються такій компанії, по бухгалтерії обліковуються як витрати (із цієї суми не сплачуються податки) та потім знімаються з рахунків фірми-одноденки (оготівковуються).

Але під ознаки безтоварних можуть потрапити й реальні операції.

Щоб цього не сталося, розглянемо «маркери», якими користуються податківці. За їх наявності у фіскалів з’являються підозри, що компанія ухиляється від сплати податків.

  1. У контрагента немає трудових ресурсів для забезпечення надання послуг

Податківці звертають увагу на загальну кількість працюючих на підприємстві, наявність у них відповідного досвіду в ІТ-сфері (або у сфері, у якій вони надають послуги), необхідних знань та вмінь.

Припустимо, якщо ІТ-компанія замовляє послуги щодо розроблення, тестування та публікації мобільних додатків у фірми, чий трудовий персонал обмежується керівником, який одночасно ще є засновником, це не залишиться поза увагою податкової перевірки.

Проблем буде більше, якщо за відсутності працівників податкова з’ясує, що ваш контрагент активно реєструє податкові накладні з реалізації різноманітних товарів (від унітазів та дитячих іграшок до рекламних та бухгалтерських послуг). Така надзвичайна різноманітність поглиблює сумніви фіскалів.

  1. Замовлення у контрагента послуг, які ІТ-компанія надає самостійно

У вказаному випадку податківці вимагають документи про те, чому за наявності самостійної можливості виконати замовлені клієнтом послуги був залучений співвиконавець.

Наприклад, компанія, яка спеціалізується на розгортанні та налаштуванні хмарної інфраструктури власними силами, в окремо взятому випадку замовляє таки послуги у сторонньої організації. Фіскали вимагають документального підтвердження факту такої необхідності.

  1. У контрагента відсутні матеріальні ресурси для виконання договору

У ІТ-компанії можуть виникнути проблеми, якщо підприємство-контрагент, оформлене за адресою масової реєстрації, без активів у вигляді нерухомого/рухомого майна тощо, фактично не присутнє за заявленим місцезнаходженням. Ускладнить ситуацію, якщо контрагент за відсутності власної бази матеріальних ресурсів не зможе підтвердити, що він замовляв такі послуги в іншої організації.

  1. Недостатність документів, що підтверджують існування господарських взаємовідносин

Це відсутність листування з контрагентом, надсилання йому комерційної пропозиції, укладення попереднього договору, документів, що підтверджують переговорні процедури. Бажано зберігати документи щодо товару (сертифікати якості, акт інвентаризації на складі, специфікацію). Окремо – це правильність заповнення бухгалтерських документів (банківські реквізити, накладі, акти тощо).

  1. Зі змісту договору неможливо встановити місце, час надання послуг та ідентифікувати їх

Це випадки, коли з документів не зрозуміло, що за роботи проводилися контрагентом, які процеси виконувалася, у який проміжок часу та де це відбувалося. Найчастіше це зустрічається, коли в договорі використовують термін на кшталт «надання інформаційно-консультативних послуг» тощо. У таких випадках в акті податкової перевірки буде зазначено: «не розкрито ні змісту, ні обсягу наданих послуг».

  1. Невідповідність КВЕД контрагента тим послугам, які він надає

Майже 100%-й аргумент для податкової. Якщо КВЕД вашого контрагента – не ті послуги, які ви від нього отримали, то фіскали вважають, що він не міг їх виконувати. Абсурд, але треба враховувати.

  1. Відсутність позитивного результату від співпраці з контрагентом

Це випадки, коле неможливо чітко надати інформацію про те, який кінцевий ефект мали ваші господарські взаємовідносини. Так зване питання «ділової мети». Зустрічається, коли за результатами отриманих послуг/робіт неможливо відповісти на запитання: «що з того вийшло?»; «який вигляд має?»; «де оформлене?»; «у чому допомагає?»; «як використовується в господарській діяльності?» тощо. Фіскали вимагають, щоб був доведений факт необхідності замовлення таких послуг та факт використання виробленого контрагентом продукту в господарській діяльності ІТ-компанії.

  1. Наявність відносин із контрагентом, щодо якого існує кримінальне провадження за ст. 212 КК України (ухилення від сплати податків)

Вважаю, тут усе зрозуміло. Усі угоди з таким контрагентом податківцями можуть розглядатися через призму безтоварності.

Резюме

Жодна окрема причина не свідчить про безтоварність операції. Це все працює в комплексі та в різному поєднанні.

На жаль, в умовах дефіциту бюджету податкова дуже низько спускає планку. Під безтоварні потрапляють реальні угоди. Добросовісним платникам донараховають податки та накладають на них штрафи.

Якщо так трапиться, з великою вірогідністю доведеться відстоювати правоту в суді. Із позитивного – позиція судової гілки влади. Доволі часто вона стає на бік платників податків.

 


З оригіналом статті (російскою мовою) Ви можете ознайомитися на сайті ain.ua за посиланням. 

У випадку виникнення питань щодо опдаткування ІТ-компаній або податкових спорів, Ви можете звернутися до наших адвокатів та юристів. Ми завжди відкриті для клієнтів. Звонить 044-503-54-10 або звертайтеся до нас будь-яким зручним для Вас способом – наші контакти. 

Tweet